Adelaar (1722)
Kenmerken
Kenmerken
Naamgeving | Dierennaam, tevens sterrenbeeld |
Bouw | gebouwd in 1722 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1722 tot 03/1728 (vergaan, Barra, Hebriden, Schotland) |
Lengte | 145 voet |
Laadvermogen | 405 last (810 ton) |
Bemanning | 180-250 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Op de uitreis in maart 1728 is de 'Adelaar' met man en muis vergaan op de westkust van het eiland Barra in de Hebriden bij Schotland.
Na gedeeltelijke berging in de 18e eeuw vergeten tot het in maart 1972 werd herontdekt. Het schip is geheel gebroken, zoals vele andere schepen op de Schotse kust.
De ramp
Details van het vergaan
Vergaan: | 03/1728, op de route Rammekens - Indië |
Ligging: | Schotland; Hebriden; South Uist (56°59'0X'' N 007°31'2X'' W) |
Lading | Zilveren muntgeld. |
Toedracht | In maart 1728 vergaan op de riffen van Barra Eiland, één van de Hebriden, bij Schotland. |
Berging | Na gedeeltelijke berging in de 18e eeuw is de Adelaar vergeten tot het in maart 1972 werd herontdekt. Het schip is geheel gebroken, zoals vele andere schepen op de Schotse kust. |
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
06/06/1723 | Rammekens | Batavia | 16/01/1724 | Zeeland | Joris Vermouwe | |
over:
|
||||||
31/07/1724 | Batavia | Ceylon | ||||
De vloot bestond uit de Stadwijk, Doornik, Adelaar en Cornelia. | ||||||
27/11/1724 | Ceylon | Rammekens | 06/07/1725 | Zeeland | Joris Vermouwe | |
over:
|
||||||
01/10/1725 | Rammekens | Batavia | 24/04/1726 | Zeeland | Jan Vrijdag | |
over:
|
||||||
25/05/1726 | Batavia | Deshima | 20/07/1726 | |||
09/11/1726 | Deshima | Batavia | 25/12/1726 | |||
Op 15 oktober vertrokken naar de Papenberg in afwachting van het definitieve vertrek. Aan boord was oud-opperhoofd De Hartog. Vanwege hevig onweer op 18 oktober moesten de wachtende schepen de ra's en topmasten neerhalen. Op 27 oktober werden ze weer gehesen. Zeer tot ongenoegen van de Japanners konden de schepen niet vertrekken. Op de 29e moesten de ra's en topmasten weer neergehaald worden en de volgende dag gehesen. Uiteindelijk konden de schepen op 9 november vertrekken. | ||||||
02/02/1727 | Batavia | Rammekens | 25/08/1727 | Zeeland | Gerrit Fiers | |
over:
|
||||||
21/03/1728 | Rammekens | (VERGAAN) | 03/1728 | Zeeland | Willem de Keizer |
Bronnen
Bronnen
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl]
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• RGP-GS193, 1985. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel VIII: 1725-1729. - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1985. - 275 p., [nl] - ISBN 90-6890-033-1
• Velde, Paul van der, 1990. The Deshima dagregisters : their original tables of contents : Vol. V 1720-1730 . - Leiden: Center for the History of European Expansion, 1990. - 344 p., [en]