Van Alsem (1732)

Kenmerken

Kenmerken

Scheepstypehekboot
Bouwgebouwd in 1732 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1732 tot 1739 (vergaan, Indische Oceaan)
Lengte130 voet
Laadvermogen325 last (650 ton)
Bemanning150-175 koppen

Beschrijving

Beschrijving

Op de reis van Bengalen naar Patria was de Van Alsem evenals de met dit schip samen reizende Slot Kronenburg, extra bewapend (waarschijnlijk aangebracht in Batavia). I.p.v. 22 stukken geschut en 2700 lb buskruit had de Van Alsem 26 stukken en 3300 lb buskruit. Beide schepen moesten 80 man zeevarenden en 15 soldaten hebben.
De Generale Missieven deel IX vermelden op p. 593: "de schipper van de Alsem overleden; hij zou worden vervolgd omdat --- hij zijnen opperstuurman Jan Tilman (dien hij gedeporteerd hadde) tot weynig tijds voor zijn dood agter op de campainje in de boeyen geslooten gehouden, en aan alle injuriën van de lugt bloot gesteld, mitsgaders dus zoude hebben laten sterven, en bovendien het nodige aan de sieken binnen boort onthouden [had]." Welke schipper dit was of tijdens welke reis is niet duidelijk. Het wordt vermeld in de missieven van 6 oktober 1734.
De Van Alsem is (evenals de Landskroon) in 1739 verloren gegaan tijdens een reis van Ceylon naar Kaap de Goede Hoop.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
06/07/1733 Texel Batavia 18/07/1734 Amsterdam Jan Hokkeling
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 29/12/1733, vertrek 05/02/1734

14/08/1734 Batavia Bengalen
 Samen met de Slot Kronenburg.
07/12/1734 Bengalen Texel 06/07/1735 Amsterdam Jan Mijndertsz.
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 24/02/1735, vertrek 03/03/1735

12/02/1736 Texel Ceylon 11/11/1736 Amsterdam Jurriaan van Wolbergen
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 25/06/1736, vertrek 17/07/1736

22/01/1737 Ceylon Texel 05/08/1737 Amsterdam Jurriaan Wolbergen
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 29/03/1737, vertrek 22/04/1737

01/01/1738 Texel Ceylon 04/08/1738 Amsterdam Gerrit van der Veurt
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 24/04/1738, vertrek 09/05/1738

[Gale] Malabar 31/10/1738
 Om peper te laden.
Malabar Gale (Ceylon)
 Met 500.000 lb peper die niet in Surat en Perzië konden worden verkocht; nu bestemd voor de retourschepen.
05/01/1739 Ceylon VERMIST 1739 Amsterdam

Bronnen

Bronnen

• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• RGP-GS205, 1988. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel IX: 1729-1737. - Den Haag: Bureau der Rijkscommissie voor Vaderlandse Geschiedenis, 1988. - 895 p., [nl] - ISBN 90-5216-001-5