Wapen van Hoorn (1723), in 1740 hernoemd in Hogersmilde
Kenmerken
Kenmerken
Namen | 1723 Hoorn, Wapen van; 1740 Hogersmilde |
Bouw | gebouwd in 1723 voor de Kamer van Hoorn op de VOC-werf in Hoorn |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1723 tot 02/06/1750 (vergaan, Diu (Gujarat, India)) |
Lengte | 145 voet |
Laadvermogen | 425 last (850 ton) |
Bemanning | 180-225 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Gedurende de eerste vier reizen van dit schip naar Indië was haar naam 'Wapen van Hoorn'; daarna werd zij herdoopt in 'Hogersmilde' en vertrok als zodanig voor de vijfde reis op 8 mei 1740 vanaf Texel. Op 28 mei 1741 kwam zij te Batavia aan.
Na aankomst in november 1747 in Ceylon vaart de Hogersmilde heen en weer tussen Ceylon en Mallabar totdat het schip in mei naar Batavia gezonden wordt.
Vanwege de late aankomst te Surat is de Hogersmilde te laat in het seizoen vertrokken voor een reis van Surat naar Batavia (tussen 4 mei en 2 juni 1750). Op 2 juni 1750 is de Hogersmilde in een zware storm op twee mijl ten oosten van Diu (Gujarat, ten westen van Surat) gestrand. Kapitein-luitenant Toussain en alle overige officieren en scheepsvolk behalve één luitenant, 17 Europese en 15 inlandse zeelieden zijn daarbij verdronken. Noch de lading noch 100.000 rupia aan contanten bestemd voor Tuticorin (Mallabar) zijn geborgen. Het totaal verlies was f 398.032,2,-.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
![]() |
03/05/1724 | Texel | Batavia | 03/02/1725 | Amsterdam | Hendrik Schoon |
via:
|
||||||
![]() |
15/05/1725 | Batavia | Deshima | 23/07/1725 | ||
In verband met de orkanen en het vergaan van twee schepen in 1722 en 1724 vertrokken de schepen Kasteel van Woerden en Wapen van Hoorn een maand eerder. | ||||||
![]() |
06/11/1725 | Deshima | Batavia | 13/12/1725 | ||
Op 24 oktober vertrokken naar de Papenberg in afwachting van het definitieve vertrek. De wachtende schepen werden op 31 oktober getroffen door een zware aardbeving maar raakten niet beschadigd. | ||||||
![]() |
25/05/1726 | Batavia | Deshima | 20/07/1726 | ||
![]() |
09/11/1726 | Deshima | Batavia | 26/12/1726 | ||
Op 14 oktober vertrokken naar de Papenberg in afwachting van het definitieve vertrek. Vanwege hevig onweer op 18 oktober moesten de wachtende schepen de ra's en topmasten neerhalen. Op 27 oktober werden ze weer gehesen. Zeer tot ongenoegen van de Japanners konden de schepen niet vertrekken. Op de 29e moesten de ra's en topmasten weer neergehaald worden en de volgende dag gehesen. Onder de grote druk van de Japanners heeft de Wapen van Hoorn op 6 november een poging gewaagd te vertrekken maar is daarbij bijna op de klippen gelopen. Uiteindelijk konden de schepen op 9 november vertrekken. | ||||||
![]() |
02/02/1727 | Batavia | Texel | 25/08/1727 | Amsterdam | Hendrik Jurriaansz. van Beek |
via:
|
||||||
![]() |
10/05/1728 | Texel | Batavia | 12/12/1728 | Amsterdam | Hendrik Schadee |
via:
|
||||||
![]() |
26/05/1729 | Batavia | Deshima | 27/07/1729 | ||
Aan boord was het nieuwe opperhoofd Abraham Minnendonk. | ||||||
![]() |
19/10/1729 | Deshima | Batavia | 12/12/1729 | ||
Op 11 oktober vertrokken naar de Papenberg in afwachting van het definitieve vertrek. | ||||||
![]() |
31/01/1730 | Batavia | Texel | 31/10/1730 | Hoorn | Hendrik Schadee |
via:
|
||||||
![]() |
21/05/1731 | Texel | Batavia | 08/05/1732 | Hoorn | Klaas Zeeridder |
via:
|
||||||
![]() |
31/12/1736 | Batavia | Texel | 17/08/1737 | Hoorn | Joris Davidson |
via:
|
||||||
![]() |
20/04/1738 | Texel | Batavia | 29/11/1738 | Hoorn | Daniel van Staden |
via:
|
||||||
Schipper Daniel van Staden stierf tijdens de reis en werd opgevolgd door Joost Salomonsz. Anker. | ||||||
![]() |
Kanton (China) | 1738 | Amsterdam | |||
![]() |
02/02/1739 | Batavia | Texel | 14/08/1739 | Amsterdam | Joost Anker |
via:
|
||||||
![]() |
08/05/1740 | Texel | Batavia | 28/05/1741 | Amsterdam | Willem Schul |
via:
|
||||||
![]() |
27/01/1742 | Ceylon | Texel | 19/09/1742 | Zeeland | Arie van Veurden |
via:
|
||||||
![]() |
29/08/1743 | Rammekens | Ceylon | 25/02/1745 | Zeeland | Otto van Dam |
via:
|
||||||
![]() |
25/10/1745 | Batavia | Texel | 23/07/1746 | Amsterdam | Otto van Dam |
via:
|
||||||
![]() |
07/01/1747 | Texel | Ceylon | 02/11/1747 | Amsterdam | Herman Laurier |
via:
|
||||||
![]() |
05/1748 | Ceylon | Batavia | 15/06/1748 | ||
Vertrokken na 6 mei 1748. | ||||||
![]() |
09/1748 | Batavia | Suratte | |||
Vertrokken na 20 september maar nog wel in september 1748. | ||||||
![]() |
Suratte | Batavia | ||||
![]() |
Batavia | Suratte | 04/05/1750 | |||
via:
|
||||||
![]() |
Suratte | VERGAAN | 02/06/1750 | |||
Vergaan bij Diu op de reis naar Batavia via Tuticorin. |
Bronnen
Bronnen
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Velde, Paul van der, 1990. The Deshima dagregisters : their original tables of contents : Vol. V 1720-1730 . - Leiden: Center for the History of European Expansion, 1990. - 344 p., [en]