Lepelaar (1667)

Kenmerken

Kenmerken

Scheepstypehoeker
Bouwgebouwd in 1667 voor de Kamer van Rotterdam op de VOC-werf in Rotterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1668 tot 1669 (veroverd, Pernambuco)
Lengte76 à 82 voet
Breedte21 à 22 voet
Holte10½ à 11 voet
Laadvermogen45 last (90 ton)

Beschrijving

Beschrijving

De Rotterdamse Kamer was de eerste die in 1667 de bouw van een serie van vier hoekers startte. Het waren de Kokmeeuw, Rotgans, Schollevaar en Lepelaar. Reeds na 1670 verdween dit type schip weer en werd er nog slechts af en toe een hoeker gebouwd met iets grotere maten. Na afloop van de Tweede Engelse Oorlog (1665-1667) gingen de schepen naar de Oost, waar zij bleven.
Door een deel van de eigen bemanning is de Lepelaar op 23/06/1669 veroverd. Daarna zeilde zij naar Pernambuco en werd het schip door de Portugezen veroverd (waars. in 1669).

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
21/03/1668 Maas Batavia 12/10/1668 Rotterdam Kornelis Kornelisz. Blankeroot
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 16/07/1668, vertrek 24/07/1668

Bronnen

Bronnen

• Dam, Pieter van, 1927. Beschrijvinge van de Oostindische Compagnie, Eerste boek, deel I. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1927. - 772 p., [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• Verstegen, M.A.M., 2001. De Indische Zeeherberg : de stichting van Zuid-Afrika door de V.O.C.. - Zaltbommel: Europese Bibliotheek, 2001. - 136 p., [nl] - ISBN 90-288-2680-7