Maarsseveen (1660)
(ook Maarseveen en Marseveen)

Kenmerken

Kenmerken

Bouwgebouwd in 1660 voor de Kamer van Amsterdam op de VOC-werf in Amsterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1660 tot 13/06/1665 (vergaan, Lowestoft)
Lengte170 voet
Breedte39 voet
Holte18,25 voet
Laadvermogen1210 ton
Bewapening78 stukken

Beschrijving

Beschrijving

De Maarsseveen, onder Jacob de Reus, is vergaan in de Slag bij Lowestoft tegen de Engelsen op 13 juni 1665. Nadat het vlaggeschip Eendracht inclusief admiraal Jacob van Wassenaer Opdam de lucht in was gevlogen sloegen de Nederlanders op de vlucht (Van Wassenaer zou worden opgevolgd door Michiel de Ruyter). De Maarsseveen lag tussen zo'n 20 Engelse schepen maar De Reus gaf zich niet over. Op een of andere manier raakte het schip vast aan de Ter Goes en Swanenburg. Een Engelse brander werd op het kluitje vleugellamme schepen afgestuurd en deed de Maarsseveen vlam vatten waardoor alle drie de schepen zijn ontploft.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
24/11/1660 Texel Batavia 31/07/1661 Amsterdam Pieter Berkhout
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 03/05/1661, vertrek 21/05/1661

 Schipper Pieter Berkhout is tijdens de reis overleden.
23/12/1661 Batavia Vlie 28/07/1662 Amsterdam Haan
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 15/03/1662, vertrek 10/04/1662

09/10/1662 Texel Batavia 11/05/1663 Amsterdam Barend Barendsz. Lam
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 04/02/1663, vertrek 19/02/1663

 Op 4 maart 1663 werden door schipper Barend Barendszoon Lam (afkomstig uit Bunschoten) twee eilandjes waargenomen. Hij noemde het noordelijke eiland Dina (nu Prince Edward Island) en het zuidelijk gelegen eiland Maerseveen (nu Marion Island). Omdat Barend Lam de verkeerde breedtegraad van de eilanden noteerden (41° ZB ipv 46° ZB) waren deze eilanden meer dan een eeuw onvindbaar (wikipedia). Sinds 1948 grondgebied van Zuid-Afrika.
21/12/1663 Batavia Vlie 25/08/1664 Amsterdam Jan Hermansz.
 Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot, die onder commando stond van Dirk Steur, uit de schepen Achilles, Arnhem, Dordrecht, Wapen van Holland, Kennemerland, Gekroonde Leeuw, Maarsseveen, Maarsseveen, Nagelboom, Oranje, Phoenix, Rijnland, Prinses Royaal, Prins Willem, Zeepaard en Huis te Zwieten.
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 13/03/1664, vertrek 16/04/1664

Bronnen

Bronnen

• Dam, Pieter van, 1927. Beschrijvinge van de Oostindische Compagnie, Eerste boek, deel I. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1927. - 772 p., [nl]
• Leupe, P.A., 1868. De eilanden Dina en Maerseveen in den Zuider Atlantische Oceaan : in den Zuider Atlantische Oceaan. - In: Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen, de Zeevaartkunde, de Hydrographie, de Koloniën en de daarmede in verband staande wetenschappen : jaargang 1868, XXVIIIste deel, tweede afdeling. - Amsterdam: Wed. G. Hulst van Keulen, 1868. - p. 242-253, [nl]
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9