Merestein (1693)
(ook Meresteijn, Meerestein en Meeresteijn)
Kenmerken
Kenmerken
Naamgeving | Kasteel Merestein bij Heemskerk werd in de 14e eeuw en mogelijk zelfs in de 13e eeuw gebouwd. In 1573 werd het verwoest maar weer opgebouwd. In 1690 kocht Jacob Boreel (1630-1697) het kasteel, liet het afbreken en een nieuwe buitenplaats bouwen. Jacob Boreel was in vier jaren (1691, 1693, 1695 en 1697) burgemeester van Amsterdam. Ook in het bouwjaar van het schip Merestein. Zijn grootvader Jacob Boreel (1552-1636) was mede-oprichter van de VOC en ook daarna had de familie Boreel veel te maken met de VOC. |
Scheepstype | pinas |
Bouw | gebouwd in 1693 voor de Kamer van Amsterdam op de VOC-werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1693 tot 03/04/1702 (vergaan, Saldanha Baai, Jutten Eiland) |
Lengte | 145 voet |
Breedte | 36 voet 8,5 duim |
Holte | 15 voet 5,25 duim |
Laadvermogen | 826 ton |
Bemanning | 200-250 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Op 17 december 1699 vertrok de 'Meresteijn' uit Batavia voor de retourreis naar patria.
Op de uitreis op 3 april 1702 bij het binnenvaren van de Salhandra Baai bij het rotsachtige eiland Jutten Eiland bij Kaap de Goede Hoop aan de grond gelopen op een plaats waar het geheel onbeschut ten prooi viel aan de woede van de zee. 's Nachts brak het schip in tweeen en slechts 99 opvarenden slaagden erin aan wal te komen. Na de ramp moest, m.b.v. de eerste stuurman van de 'Meresteijn', de 'Wezel' trachten de laatste bewegingen van het ongelukkige schip te reconstrueren.
De ramp
Details van het vergaan
Vergaan: | 03/04/1702, op de route Texel - Indië |
Ligging: | Zuid-Afrika; Saldanhabaai, Jutteneiland |
Lading | 16 kisten muntgeld |
Toedracht | Op de uitreis op 3-4-1702 op in de Salhandra Baai bij het rotsachtige eiland Jutten Eiland bij Kaap de Goede Hoop aan de grond gelopen op een plaats waar het geheel onbeschut ten prooi viel aan de woede van de zee. 's Nachts brak het schip in tweeen en slechts 99 opvarenden slaagden erin aan wal te komen. Na de ramp moest, m.b.v. de eerste stuurman van de 'Meresteijn', de 'Wezel' trachten de laatste bewegingen van het ongelukkige schip te reconstrueren. |
Berging | Poging in 1728 door John Lethbridge zonder veel resultaat. Verdere berging na 1970 en verkoop waardevolle voorwerpen in Londen. |
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
![]() |
07/01/1694 | Texel | Batavia | 13/09/1694 | Amsterdam | Willem de Vlaming | |
Bij vertrek met bestemming Batavia bestond de kerstvloot uit de schepen Berkel, Handboog, Drie Kronen, Merestein, Roskam, Schulp en Spare. | |||||||
over:
|
|||||||
![]() |
02/12/1694 | Batavia | Texel | 23/08/1695 | Enkhuizen | Willem Hesselsz. de Vlaming | |
Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot, die onder commando stond van Reijnier de Vos, uit de schepen Krab, Drie Kronen, Merestein, Waddinxveen, Lands Welvaren en Koning William. | |||||||
over:
|
|||||||
![]() |
20/07/1696 | Texel | Batavia | 17/09/1697 | Enkhuizen | Willem van Texel | |
over:
|
|||||||
![]() |
30/11/1697 | Batavia | Goeree | 28/06/1698 | Rotterdam | Albert Bichon | |
over:
|
|||||||
![]() |
15/04/1699 | Goeree | Batavia | 29/10/1699 | Rotterdam | Thomas van Willigen | |
over:
|
|||||||
![]() |
17/12/1699 | Batavia | Texel | 04/08/1700 | Amsterdam | Dirk Bent | |
over:
|
|||||||
![]() |
04/10/1701 | Texel | (Batavia) | 03/04/1702 |
Amsterdam | Jan Subbing |
Bronnen
Bronnen
• Dagh-Register Batavia 1694, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1694 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dagh-Register Batavia 1699, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1699 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dam, Pieter van, 1927. Beschrijvinge van de Oostindische Compagnie, Eerste boek, deel I. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1927. - 772 p., [nl]
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9