Ruyven (1736)
Kenmerken
Kenmerken
Naamgeving | Genoemd naar de ambachtsheerlijkheid Ruyven ten zuidoosten van Delft. |
Scheepstype | hekboot |
Bouw | gebouwd in 1736 voor de Kamer van Delft op de VOC-werf in Delfshaven |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1737 tot 11/09/1745 (vergaan, Ganges) |
Lengte | 130 voet |
Laadvermogen | 325 last (650 ton) |
Bemanning | 180-192 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
De Ruyven is op 11 september 1745 op de Ganges bij het inzeilen in het vaarwater voor Hingelij (Gen. Miss.; volgens de "Lijst" Hougly; Ingelij is een eiland in de monding van de Ganges, terwijl Hougly een eind stroomopwaarts ligt) verongelukt. Door de zuidermoesson was het gebruikelijke vaarwater zo ondiep geworden zodat deze route gekozen moest worden. In het water voor Hingelij waren de zandbanken echter zodanig aangegroeid dat het schip er op vastliep en verongelukte. Van de lading zijn het zilver en 17 balen reukbast geborgen. Twee bemanningsleden zijn omgekomen, de overigen hebben de ramp overleefd. Later zijn nog het uitgeworpen werp- en plechtanker, wat touwen, zeilen, rondhouten en de boot geborgen. De schipper, stuurlieden en de loods zijn door de Raad van Justitie vrijgesproken van schuld.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
17/10/1737 | Goeree | Batavia | 17/06/1738 | Delft | Joris van Kleef | |
over:
|
||||||
1738 | Batavia | Bengalen | ||||
Bengalen | Batavia | 08/01/1739 | ||||
07/04/1739 | Batavia | Texel | 08/11/1739 | Amsterdam | Adriaan Katersveld | |
over:
|
||||||
Met een lading thee. | ||||||
27/10/1740 | Texel | Batavia | 12/07/1741 | Amsterdam | Bernardus Heymans | |
over:
|
||||||
07/01/1742 | Batavia | Goeree | 30/09/1742 | Rotterdam | Koenraad van der Poel | |
over:
|
||||||
24/06/1743 | Goeree | Batavia | 14/05/1744 | Rotterdam | Christiaan de Jong | |
over:
|
||||||
Batavia | Deshima | 07/08/1744 | ||||
17/11/1744 | Deshima | Batavia | 16/12/1744 | |||
1745 | Batavia | Bengalen | ||||
over:
|
Bronnen
Bronnen
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• RGP-GS232, 1997. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel XI: 1743-1750. - Den Haag: Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, 1997. - 949 p., [nl] - ISBN 90-5216-085-6
• RGP-GS250, 2004. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel X: 1737-1743. - Den Haag: Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, 2004. - 1159 p., [nl] - ISBN 90-5216-133-x
• Velde, Paul van der, 1993. The Deshima dagregisters : their original tables of contents : Vol. VII 1740-1760 . - Leiden: Center for the History of European Expansion, 1993. - 450 p., [en]