Zeelandia (1704)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | hoeker |
Bouw | gebouwd in 1704 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1704 tot 31/03/1730 (afgelegd, Kaap de Goede Hoop) |
Lengte | 75 voet |
Laadvermogen | 80 last (160 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
Volgens de "Lijst van alle zoodanige schepen..." een galjoot maar dit kan ook een ander schip zijn omdat er in 1706 een galjoot "Zeeland" uit Batavia vertrokken is.
De Zeelandia maakte in 1721 deel uit van een groep van drie schepen, Kaap, Gouda en Zeelandia, die de basis zouden leggen voor de VOC-vestiging in Rio de la Goa. Daarna zou zij dienst doen om de verbinding te onderhouden tussen Kaap de Goede Hoop en Rio de la Goa. Nadat het schip in december 1721 in slechte toestand Kaap de Goede Hoop bereikte, oordeelde een commissie die de Zeelandia op zeevaardigheid moest beoordelen, dat het schip niet langer ingezet kon worden voor reizen naar Rio de la Goa. Na reparatie kon het schip alleen nog worden ingezet in de buurt van Kaap de Goede Hoop.
Opgelegd aan de Kaap op 31 maart 1730.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
18/10/1708 | Goeree | Kaap de Goede Hoop | 04/02/1709 | Zeeland | Matthijs Burger | |
21/04/1709 | Kaap de Goede Hoop | Goeree | 13/08/1709 | Zeeland | Matthijs Burger | |
31/12/1718 | Rammekens | Kaap de Goede Hoop | 22/06/1719 | Zeeland | Christiaan Mark | |
14/02/1721 | Kaap de Goede Hoop | Rio de la Goa | 29/03/1721 | Jan van Es | ||
De Zeelandia maakte deel uit van een groep van drie schepen, Kaap, Gouda en Zeelandia, die de basis zouden leggen voor de VOC-vestiging in Rio de la Goa. | ||||||
07/06/1721 | Rio de la Goa | Kaap de Goede Hoop | 03/07/1721 | Jan van Es | ||
11/08/1721 | Kaap de Goede Hoop | Rio de la Goa | 08/09/1721 | Jan van Es | ||
Vertrokken samen met de Uno. Tijdens de reis had het schip één dode te betreuren. | ||||||
13/10/1721 | Rio de la Goa | Kaap de Goede Hoop | 12/1721 | Jan van Es | ||
Ruim anderhalve week na vertrek keerde de Zeelandia vanwege ernstige problemen met het roer terug naar Rio de la Goa. Na reparaties van de ophangingen van het roer, hervatte de Zeelandia haar reis. Maar ook nu had het schip het moeilijk. Zij kwam twee keer in zwaar weer terecht. Met grote moeite wist men het schip met pompen drijvende te houden. |
Bronnen
Bronnen
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• Paesie, Ruud, 2002. Het VOC-fluitschip Stavenisse en de ontdekking van Terra Natal. - Amsterdam: De Bataafsche Leeuw, 2002. - 237 p., [nl] - ISBN 90-6707-537-x
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9