Hazewind (1623)
(ook Hasewind, Hasewindt en Hasewint)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | jacht |
Bouw | gebouwd in 1623 voor de Kamer van [Enkhuizen] op een werf in Enkhuizen |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1623 tot na 1623 |
Laadvermogen | 30 last (60 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
Het jachtje Hazewind, dat deel uitmaakte van de Nassausche Vloot, werd liggende op de rede van Safia (nu Safi in Marokko), teruggestuurd naar Patria omdat het slecht zeilde. Kort daarvoor was een Spaanse jacht samen met drie andere schepen (nog een jacht en twee barken) veroverd. Een van de jachten werd aangewezen om de Hazewind te vervangen en werd eveneens Hazewind genoemd. De schipper en bemanning van de eerste Hazewind gingen over op het prijsschip. Deze eerste Hazewind ging met het oorlogsschip Overijssel en twee barken met een lading veroverde suiker naar Patria terug.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
![]() |
29/04/1623 | Goeree | (terug naar Patria) | Amsterdam | Salomon Willemsz | ||
Bij vertrek bestond de vloot, die onder commando stond van Jacques l'Hermite, uit de schepen Amsterdam, Arend, Koning David, Delft, Eendracht, Griffioen, Hazewind, Hazewind, Hollandia, Hoop, Mauritius en Oranje. | |||||||
Maakte bij vertrek deel uit van de Nassause Vloot die om Zuid-Amerika heen naar de Molukken zou varen en vervolgens weer naar de Republiek. Op de rede van Safia werd besloten de Hazewind vanwege haar slechte staat terug te laten keren naar Patria en te vervangen door een Spaanse prijsschip dat eveneens de naam Hazewind kreeg. |
Bronnen
Bron
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5