Ellemeet (1699)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1699 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1699 tot 25/09/1722 (afgelegd, Batavia) |
Lengte | 145 voet |
Laadvermogen | 335 last (670 ton) |
Bemanning | 175-225 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Scheepsboek Ellemeet 1700 ARA VOC 12676.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
![]() |
22/02/1700 | Wielingen | Batavia | 08/09/1700 | Zeeland | Dirk Blauw | |
via:
|
|||||||
![]() |
23/10/1700 | Batavia | Suratte | ||||
via:
|
|||||||
![]() |
Bengalen | Batavia | 13/05/1701 | ||||
![]() |
25/06/1701 | Batavia | Deshima | 07/08/1701 | |||
Samen met de Brandenburg | |||||||
![]() |
18/10/1701 | Deshima | |||||
Via wester comptoiren. Heeft de lading van de bij Malakka verongelukte Bambeek en d’ Edele … de Vos naar Ceylon gebracht. | |||||||
![]() |
Suratte | 1702 | |||||
via:
|
|||||||
Met aan boord directeur De Vos. | |||||||
![]() |
Suratte | Batavia | 17/07/1702 | ||||
![]() |
03/12/1702 | Batavia | Boontjes en Klappus eilan | ||||
Samen met de Popkensburg en Vogel Phoenix om daar te kruisen op het Franse schip l'Amphetite die uit China kwam. De oorlog met Frankrijk en Spanje (Spaanse Successieoorlog) was inmiddels uitgebroken. | |||||||
![]() |
02/07/1703 | Batavia | Deshima | 19/08/1703 | |||
Samen met de Kiefhoek. | |||||||
![]() |
30/10/1703 | Deshima | Batavia | ||||
Met aan boord oud-opperhoofd Ferdinandus de Groot. | |||||||
![]() |
04/06/1705 | Batavia | Bantam | ||||
![]() |
Bantam | Batavia | 10/06/1705 | ||||
![]() |
09/08/1705 | Batavia | Suratte | ||||
via:
|
|||||||
De schepen Liefde, Ellemeet, Reigersdaal, Vosmaar en Koning Karel stonden onder gezag van De Boer en Willem Six | |||||||
![]() |
Suratte | Batavia | 10/06/1706 | ||||
via:
|
|||||||
De vloot bestond uit de schepen de Reigersdaal, Liefde, Ellemeet, Vosmaar en Koning Karel de Derde. De Reigersdaal kwam een dag eerder op de rede van Batavia dan de andere schepen. | |||||||
![]() |
01/12/1706 | Batavia | Texel | 19/09/1707 | Amsterdam | Dirk Blauw | |
via:
|
|||||||
![]() |
06/06/1709 | Wielingen | Batavia | 19/02/1710 | Zeeland | Michiel Landsheer | |
via:
|
|||||||
![]() |
10/05/1710 | Batavia | Coromandelkust | ||||
De vloot met bestemming Coromandel en Bengalen onder Gouverneur Daniël Bernard bestond uit de Barneveld, Ellemeet, Kiefhoek, Haak, Ham, Venhuizen en Taxisboom. | |||||||
![]() |
Coromandelkust | Batavia | 22/11/1710 | ||||
![]() |
1711 | Batavia | Mocha | 1711 | |||
Op 15 januari 1711 was de Ellemeet voor een reis naar Mocha "aangelegd" (bestemd). Wanneer het schip daadwerkelijk vertrokken is is niet vermeld in het Dagh-register van Batavia, maar dus na 15 januari 1711. | |||||||
![]() |
1711 | Mocha | Batavia | 04/11/1711 | |||
![]() |
01/12/1711 | Batavia | Straat Soenda | ||||
Als waterschip voor de retourvloot. | |||||||
![]() |
Straat Soenda | Batavia | 13/12/1711 | ||||
![]() |
25/01/1712 | Batavia | Banda | ||||
via:
|
|||||||
![]() |
Banda | Batavia | 04/06/1712 | ||||
![]() |
Mocha | Ceylon | |||||
Samen met de Beverwaart; in totaal op beide schepen 4341 baren koffiebonen. | |||||||
![]() |
25/12/1713 | Ceylon | Rammekens | 01/08/1714 | Zeeland | Michiel Landsheer | |
Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot uit de schepen Arendsduin, Den Berg, Beverwaart, Huis ter Boede, Duivenvoorde en Ellemeet. | |||||||
via:
|
|||||||
![]() |
05/04/1715 | Rammekens | Zeeland | Bartholomeus van de Kapello | |||
via:
|
|||||||
![]() |
Coromandelkust | Batavia | 29/06/1716 | ||||
![]() |
Ceylon | Batavia | 11/12/1717 | ||||
via:
|
|||||||
![]() |
04/02/1718 | Batavia | Ternate | 01/04/1718 | |||
Aankomstdatum is ongeveer 1 april 1718. | |||||||
![]() |
Ternate | Batavia | 27/08/1718 | ||||
![]() |
14/02/1719 | Batavia | Ternate | 1719 | |||
Samen met de Achilles. Aankomstdatum is voorjaar 1719. | |||||||
![]() |
1719 | Ternaten | Batavia | 05/10/1719 | |||
![]() |
22/12/1719 | Batavia | Amboina | ||||
via:
|
|||||||
![]() |
Amboina | Batavia | 01/06/1720 | ||||
Samen met Anna Maria, Cats en Witsburg. | |||||||
![]() |
20/05/1721 | Batavia | Samarang | ||||
![]() |
Java’s Oostkust | Batavia | 05/07/1721 | ||||
“met een Samarangse brieff”; vertrek van Samarang? |
Bronnen
Bronnen
• Bruijn, J.R. en J. Lucassen (eds.), 1980. Op de schepen der Oost-Indische Compagnie : vijf artikelen van J. de Hullu. - In: Bijdragen tot de taal-, land- en volkenkunde van Nederlandsch-Indie. - Groningen: Wolters-Noordhoff, 1980. - 174 p., [nl] - ISBN 90-6243-017-1
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl] - NB: niet meer online)
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Velde, Paul van der, en Ton Vermeulen, 1990. The Deshima dagregisters : their original tables of contents : Vol. III 1700-1710 . - Leiden: Center for the History of European Expansion, 1990. - 276 p., [en]