Merestein (1693)

Kenmerken

Kenmerken

Scheepstypepinas
Bouwgebouwd in 1693 voor de Kamer van Amsterdam op de VOC-werf in Amsterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1693 tot 03/04/1702 (vergaan, Saldanha Baai, Jutten Eiland)
Lengte145 voet
Breedte36 voet 8,5 duim
Holte15 voet 5,25 duim
Laadvermogen826 ton
Bemanning200-250 koppen

Beschrijving

Beschrijving

Op 17 december 1699 vertrok de 'Meresteijn' uit Batavia voor de retourreis naar patria.
Op de uitreis op 3 april 1702 bij het binnenvaren van de Salhandra Baai bij het rotsachtige eiland Jutten Eiland bij Kaap de Goede Hoop aan de grond gelopen op een plaats waar het geheel onbeschut ten prooi viel aan de woede van de zee. 's Nachts brak het schip in tweeen en slechts 99 opvarenden slaagden erin aan wal te komen. Na de ramp moest, m.b.v. de eerste stuurman van de 'Meresteijn', de 'Wezel' trachten de laatste bewegingen van het ongelukkige schip te reconstrueren.

De ramp

Details van het vergaan

Vergaan:03/04/1702, op de route Texel - Indië
Ligging: Zuid-Afrika; Saldanhabaai, Jutteneiland
Lading16 kisten muntgeld
ToedrachtOp de uitreis op 3-4-1702 op in de Salhandra Baai bij het rotsachtige eiland Jutten Eiland bij Kaap de Goede Hoop aan de grond gelopen op een plaats waar het geheel onbeschut ten prooi viel aan de woede van de zee. 's Nachts brak het schip in tweeen en slechts 99 opvarenden slaagden erin aan wal te komen. Na de ramp moest, m.b.v. de eerste stuurman van de 'Meresteijn', de 'Wezel' trachten de laatste bewegingen van het ongelukkige schip te reconstrueren.
BergingPoging in 1728 door John Lethbridge zonder veel resultaat. Verdere berging na 1970 en verkoop waardevolle voorwerpen in Londen.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
07/01/1694 Texel Batavia 13/09/1694 Amsterdam Willem de Vlaming
 Bij vertrek met bestemming Batavia bestond de kerstvloot uit de schepen Berkel, Handboog, Drie Kronen, Merestein, Roskam, Schulp en Spare.
 
viaKaap de Goede Hoopvan 07/06/1694 tot 07/07/1694
02/12/1694 Batavia Texel 23/08/1695 Enkhuizen Willem Hesselsz. de Vlaming
 Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot, die onder commando stond van Reijnier de Vos, uit de schepen Krab, Drie Kronen, Merestein, Waddinxveen, Lands Welvaren en Koning William.
 
viaKaap de Goede Hoopvan 27/02/1695 tot 18/04/1695
20/07/1696 Texel Batavia 17/09/1697 Enkhuizen Willem van Texel
 
viaKaap de Goede Hoopvan 23/04/1697 tot 17/06/1697
30/11/1697 Batavia Goeree 28/06/1698 Rotterdam Albert Bichon
 
viaKaap de Goede Hoopvan 17/02/1698 tot 13/03/1698
15/04/1699 Goeree Batavia 29/10/1699 Rotterdam Thomas van Willigen
 
viaKaap de Goede Hoopvan 03/08/1699 tot 30/08/1699
17/12/1699 Batavia Texel 04/08/1700 Amsterdam Dirk Bent
 
viaKaap de Goede Hoopvan 31/03/1700 tot 29/04/1700
04/10/1701 Texel VERGAAN 03/04/1702 Amsterdam Jan Subbing

Bronnen

Bronnen


• Dam, Pieter van, 1927. Beschrijvinge van de Oostindische Compagnie, Eerste boek, deel I. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1927. - 772 p., [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9